FARBEN LEHRE

Pewnego słonecznego dnia, w pewnym księżycowym mieście Wojtek Wojda (wielbiciel Kubusia Puchatka i kapeli SEX PISTOLS) obudził się nocą w południe i zaczął marzyć... muzycznie. Był wrzesień szarego 1986-go roku. Pomagał mu w tych marzeniach ulotny poszukiwacz światła - Marek Knap. Zamknęli się w garażu i postanowili śpiewać prawdziwe piosenki. Po raz pierwszy w swoim życiu poczuli się szczęśliwi i niezależni. Wkrótce dołączyli do nich Piotrek Kokoszczyński i Robert Chabowski. Nazwę zaczerpnęli z twórczości Juliana Tuwima, z jego "kolorowych" KWIATÓW POLSKICH. Zadebiutowali 13 października (poniedziałek) 1986 roku, w murach płockiego "klasztoru" czyli w L.O. im. Wł. Jagiełły. Wysłuchało ich około 200 par uszu. Niedługo potem, z gitarami w plecakach wsiedli do "Żółtej Łodzi Podwodnej" i popłynęli do Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Gdyni, zbaczając na moment do Mińska białoruskiego (maj'88), odwiedzając czeski Cieszyn (luty'90), zahaczając również o Niemcy (Darmstadt - marzec'90). W sierpniu'90 po raz kolejny zacumowali na festiwalu w JAROCINIE, by zostać jednym z jego laureatów. Chwilę później (grudzień'90) w studio Izabelin, w składzie: Wojciech Wojda (śpiew, teksty), Piotr Kokoszczyński (bas), Robert Chabowski (gitara), Bogdan Kiciński (gitara) oraz Krzysztof Sieczkowski (perkusja) zarejestrowali 11 piosenek na swoją debiutancką płytę "BEZ POKORY", którą w listopadzie'91, w wersji analogowej wydała zasłużona firma Arston. Znalazły się na niej tak ważne piosenki jak "Egoiści", "Oto Emigranci" czy "Helikoptery'90". W ślad za płytą,w sierpniu'92 wydano kasetę, zaś w kwietniu'94 te same piosenki pod szyldem "NIEREALNE OGNISKA" ukazały się nakładem firmy Dart House. W międzyczasie FARBEN LEHRE umacniało swoją pozycję grając mnóstwo koncertów od Bałtyku do Tatr.


W kwietniu'93 na rynku ukazała się płyta, zatytułowana"MY MASZYNY", nagrana już z nowym perkusistą - Adamem Mikołajewskim. To właśnie z tego albumu pochodzą punkowe songi "Handel", "Mam w ..." oraz kultowe "Nierealne ogniska". Tym razem gościny płockim muzykom udzieliło gdyńskie studio Modern Sound, a wydawcą była ponownie firma Arston. W międzyczasie (październik'93) Roberta Chabowskiego zastąpił 19-letni gitarzysta Paweł Małecki, dodając do muzyki zespołu trochę metalowych elementów. Ponieważ junakom z FARBEN LEHRE najbardziej odpowiada granie na żywo, nic w tym dziwnego, że postanowili objawić się światu w postaci koncertowej kasety. Miejscem akcji po raz kolejny okazała się nieoceniona "JAGIELLONKA". Był marzec 1994-go roku. Wspólne wibracje z bardzo licznie przybyłą publicznością, w wiosenne popołudnie zmiksował Robert Brylewski. Owocem tej współpracy stała się kaseta "SAMO ŻYCIE" (opublikowana w lipcu'94), będąca koncertowym zbiorem znanych już nagrań oraz kilku premierowych utworów, min. "Ulice milczą", "Mania manipulacji", czy "Kopnij mnie jeszcze". Miesiąc później miał miejsce wyjątkowo gorąco przyjęty koncert na festiwalu w JAROCINIE. Praktycznie prosto stamtąd zachrypnięci, choć zadowoleni po raz drugi popłynęli do portu w Gdyni, aby w Modern Sound nagrać piosenki na płytę, zoologicznie nazwaną "INSEKTY". Tym razem w starym grodzie Kraka znalazła się firma, która poczuła ducha muzyki FARBEN LEHRE, o wdzięcznej nazwie Music Corner. "INSEKTY" ujrzały światło dzienne w marcu'95. Zanim to nastąpiło, w listopadzie'94 zespół po raz pierwszy pojawił się na scenie festiwalu ODJAZDY, w katowickim Spodku, dając bardzo dobry, podobający się festiwalowej publiczności koncert. W maju'95 grupę opuszcza gitarzysta Paweł Małecki.



Rok 1996 (jak na dziesięciolecie przystało) okazał się bardzo płodny w burzliwej historii FARBEN LEHRE. W lutym, w czteroosobowym składzie odbyła się dwutygodniowa sesja nagraniowa w studio Winicjusza Chrósta w Sulejówku, w wyniku której powstała zdecydowanie najostrzejsza i najbardziej bezkompromisowa płyta w dorobku kapeli, prowokacyjnie zatytułowana "ZDRADA". Suwakami tym razem zawodowo zabawiał się Jarek "Smok" Smak z bojowej grupy POST REGIMENT. Subtelnych dźwięków, płynących z altówki gościnnie dostarczyła blondwłosa Magda Brudzińska (znana ze współpracy z zespołami SID i SIRRAH), grająca i śpiewająca w nastrojowej kompozycji "Nowy dzień". Do Sulejówka pofatygował się również niejaki Zygzak, z legendarnej załogi punkowej TZN XENNA, dając głos w songu "Gazety mówią", z repertuaru tej pionierskiej formacji. "ZDRADA" wyszła na jaw w czerwcu'96, ponownie za sprawą krakowskiego Music Corner'a. W tym samym miesiącu, przy okazji klubowego festiwalu polskiej kultury alternatywnej w stolicy Niemiec - BERLIN "został zdobyty". FARBEN LEHRE wystąpiło tam obok takich wykonawców jak HOMO TWIST, PUDELSI oraz JESUS CHRYSLER SUICIDE. Udział w tej prestiżowej imprezie stanowił sympatyczny akcent, wieńczący dziesięciolecie zespołu. Niemniej fascynujące było zagranie wspólnego koncertu z nieśmiertelnymi bardami punk-rocka, wiecznie zbuntowanymi Szkotami czyli THE EXPLOITED, co miało miejsce w krakowskiej hali WISŁY, we wrześniu'96. Ten występ zapoczątkował serię jubileuszowych koncertów, jakie grupa zagrała wraz z kilkoma zaprzyjaźnionymi kapelami, odwiedzając, min. Łódź, Wrocław, Siedlce, Białą Podlaskę, Legnicę, nie zapominając - rzecz jasna - o rodzimym (choć nie zawsze kochanym) Płocku, gdzie tym razem gościny udzielił Teatr Dramatyczny. W niniejszym przedsięwzięciu FARBEN LEHRE wspomagali aktywnie muzycy zespołów STRAJK, HURT, PSY WOJNY, DOCTORS i THE BUTELS. W styczniu 1997 FL pojawia się na jednej scenie obok kolejnej punkowej legendy - GBH, podczas koncertu na Punkowej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie.



Dotychczasowa fonograficzna karta grupy okrywała tajemnicą początkowy okres działalności z lat 1986-1990. W celu ożywienia tej "białej plamy" swojej historii wiecznie młodzi muzycy, zebrawszy stare nagrania z garażu, pierwszych prób i koncertów postanowili je rozpowszechnić za pośrednictwem zaprzyjaźnionej firmy Psy Wojny Records. Tak powstała szósta z kolei kaseta FARBEN LEHRE "GARAŻÓWKA", pieczętująca 10 lat wspólnego grania, na której znalazły się, min. stare, garażowe wersje piosenek "Helikoptery", "Młodzi końca wieku" czy "Ulice milczą". W czerwcu'98 na zaproszenie Polonii włoskiej kapela zagrała na plenerowej imprezie w MEDIOLANIE. W ślad za tym pojawiła się propozycja odbycia konkretnej, klubowej trasy koncertowej po północnych Włoszech, pod koniec 1998 roku. Na przełomie listopada i grudnia FARBEN LEHRE wystąpiło przed publicznością takich miast jak MEDIOLAN (trzykrotnie), PADWA, GENUA, WENECJA, BERGAMO i CERMENATE. Koncerty cieszyły się dużym uznaniem licznie zgromadzonej włoskiej publiczności, jednak po powrocie do kraju Wojciech Wojda postanawia rozstać się z kolegami i zawiesić działalność FARBEN LEHRE. Po krótkiej, kilkumiesięcznej przerwie zespół wznawia próby w nowym, odmłodzonym składzie: Wojciech Wojda - śpiew, teksty, Konrad Wojda (STRAJK) - gitara, śpiew, Jacek Trafny (STRAJK) - perkusja oraz Filip Grodzicki (PODWÓRKOWI CHULIGANI)- bas. Nowi ludzie to świeża krew, nowa energia, nowe pomysły czyli po prostu NOWA JAKOŚĆ. W maju 2000 grupa nagrywa w "Sensacyjnym Studiu" w Starych Zrębach dwie premierowe piosenki: "Matura 2001" oraz "Miasto końca wieku", stanowiące preludium do kolejnej, siódmej płyty. W lipcu 2000 ukazuje się wakacyjny singiel z "Piosenką leniwych słoni", luźną przeróbką "Summertime blues" Eddi'ego Cochrana. Koniec maja 2001 owocuje premierą najświeższej i najzdrowszej płyty FARBEN LEHRE o przewrotnym tytule "ATOMOWE ZABAWKI". Oprócz singlowych utworów takich jak "Nowe helikoptery", "Wiecznie młodzi", czy "Matura 2001" na szczególną uwagę zasługuje zaskakujące wykonanie piosenki z repertuaru niezapomnianego Adolfa Dymszy "A u mnie siup, a u mnie cyk", wyjątkowo dynamiczne "Atomowe zabawki", "To nie Ameryka" oraz niepowtarzalnie transowa "Rozkołysanka". Całe fonograficzne przedsięwzięcie firmuje sam zespół oraz zaprzyjaźniona agencja reklamowa Michał Kublik Marketing. Na początku czerwca 2001 FARBEN LEHRE udanie supportowało warszawskiemu koncertowi DIE TOTEN HOSEN, natomiast 1-ego września wiecznie młodzi muzycy pojawili się na III-ej edycji elitarnego, dwudniowego "FlingernPunkRockFestival" w Düsseldorfie, w klubie "AK47", gdzie z powodzeniem wystąpili obok kilkunastu czołowych niemieckich formacji punkowych...



Swoje XV-lecie istnienia zespół postanowił uczcić w wyjątkowy sposób. Jednocześnie ukazały się wydane własnym sumptem dwa jubileuszowe wydawnictwa pod wspólnym szyldem - "WIECZNIE MŁODZI": Płyta zawierająca 15 piosenek, wcześniej wydanych na siedmiu kolejnych albumach oraz pierwszy tomik Wojciecha Wojdy, na który złożyło się 96 tekstów jego autorstwa, napisanych w latach 1986 - 2001. Z kolei 20 października w płockim Teatrze Dramatycznym kapela dała spektakularny, ponaddwugodzinny koncert, z udziałem byłych muzyków FL oraz gości specjalnych w postaci, min. Muńka Staszczyka (T.LOVE), Andrzeja "Kobry" Kraińskiego (KOBRANOCKA), zespołu STRAJK oraz...Płockiej Kapeli Podwórkowej. Ten najdłuższy w XV-letniej historii koncert można spokojnie uznać za jeden z najciekawszych i najbardziej udanych występów scenicznych FARBEN LEHRE !!!. Tuż przed nadejściem wiosny, 5-ego marca 2002 grupa występuje w warszawskim klubie "Proxima", jako support przed punkrockową legendą z Wielkiej Brytanii - THE VIBRATORS. Z kolei w pierwszym dniu lata, 21 czerwca 2002 FL i płocka formacja MEDUSA pojawiają się na corocznym we Francji święcie muzyki w miejscowości AUXERRE, dając udany koncert przed kilkusetosobową francuską publicznością. We wrześniu 2002 powracają do zespołu gitarzysta Robert Chabowski (po dziewięciu latach przerwy) oraz w miejsce Jacka Trafnego, perkusista Adam Mikołajewski (po około czteroletniej absencji). W tym składzie FARBEN LEHRE będzie przygotowywać materiał na swoją kolejną płytę. 12 stycznia 2003 roku FL po raz kolejny pojawia się na Punkowej Orkiestrze Świątecznej Pomocy w Krakowie, gdzie obok wielu znanych polskich zespołów punkrockowych wystąpiły legendarne formacje, takie jak U.K.SUBS, VIBRATORS i szkockie Oi POLLOI.



Na przełomie marca i kwietnia 2003 płoccy muzykanci okupowali "Kokszoman Studio" w Warszawie, w którym zarejestrowali 12 premierowych kompozycji plus cover DIE TOTEN HOSEN/KOBRANOCKI - "I nikomu nie wolno się z tego smiać", gdzie gościnnie zaśpiewał i zagrał na gitarze Andrzej "Kobra" Kraiński. W wyniku bliskomiesięcznej pracy studyjnej powstał najbardziej optymistyczny materiał w historii FARBEN LEHRE zatytułowany "POZYTYWKA". Z nowych kompozycji na szczególne wyróżnienie zasługuje tytułowa, bardzo rytmiczna "Pozytywka", przyjemne "Pankregeparty", załoganckie "Spodnie z GS-u", prowokacyjny i bezkompromisowy "Judasz", frywolna "Niepiosenka" czy hipnotyczno-klimatyczna "Magia", gdzie głosu użyczyła operowa wokalistka - Małgosia Tomczak-Banachowicz. Nowa płyta to pewnego rodzaju zapowiedź nowego myślenia, nowego sposobu grania FL, którego nazwa nawiązuje do "marley'owskiego" hasła: pank-rege-party. Wspomniany styl będzie wyznaczał kolejne przystanki na muzycznej drodze FARBEN LEHRE. 16 maja 2003 roku, nakładem niezależnej oficyny wydawniczej DYWIZJA KOT, ukazała się dwupłytowa reedycja pierwszych albumów "BEZ POKORY/MY MASZYNY, która poprzedza majową premierę "POZYTYWKI". Oprócz 37 kawałków audio na powyższym wydawnictwie pojawia się ciekawie pomyślany i przygotowany dodatek multimedialny, na którym znaleźć można, min.: 4 teledyski (w tym koncertowy clip do utworu "Matura 2003"), video-fragment koncertu z 1994 roku czy kilka archiwalnych fotek. Warto zaznaczyć, że debiutancki album "Bez pokory" w ten sposób doczekał się swojej wersji w postaci CD (wcześniej pojawił się jedynie na kasecie i płycie analogowej). 29 maja 2003 na światło dzienne wychodzi kolejna studyjna płyta FARBEN LEHRE - "POZYTYWKA", której wydawcą jest niezależna firma OFFMUSIC. z Warszawy.




Muzyka FARBEN LEHRE jest energiczna, melodyjna, pełna radości grania i wolna od kompleksów. Ostre, aczkolwiek przystępne dźwięki oraz garść szczerych słów stanowią próbę duchowego porozumienia się z drugim człowiekiem. Muzycy nie ukrywają swoich fascynacji twórczością: SEX PISTOLS, RAMONES, CLASH, POGUES, UKRAINIANS, DEAD KENNEDYS, BAD RELIGION, RANCID, SHELTER, U2, POLICE, CLAWFINGER, pamiętając o NIRVANIE, NEW MODEL ARMY czy ROLLING STONES. Ważniejsze utwory FARBEN LEHRE to: "Helikoptery", "Egoiści", "Nierealne ogniska", "Handel", "Akcja segregacja", "Nowy dzień", "Rozkołysanka", "Wiecznie młodzi", "Matura 2001", "Pozytywka" czy "Judasz".